Ensimmäisenä Trygve Wakenshaw´sta pistää silmään hänen pituudensa. Mies on lähes kaksimetrinen ja hänen raajansa ylettyvät kaikkialle. Illan esityksen aikana
huomasimmekin, että hän täyttää koko kaupunginteatterin suuren näyttämön ja
ottaa yleisön kokonaisvaltaisesti mukaan esitykseensä. Eturivi varsinkin pääsi
mukaan, jotkut kenties enemmän kuin olivat kuvitelleetkaan.
KRAKEN-esitys on kolmiosaisen esitysparven keskimmäinen osa.
Ensimmäistä osaa, SQUIDBOY:tä oli alun perin tarkoitus esittää vain kolmena
iltana, jonka aikana koomikko toivoi löytävänsä itsestään jotain syvällistä,
kenties elämänsä tarkoituksen. Esityksestä tulikin menestys ja Wakenshaw on
esittänyt sitä kahden vuoden ajan ympäri maailmaa.
KRAKEN alkoi muodostua kahden valmiin ajatuksen ympärille.
Esityksessä on jatkojalostettu SQUIDBOY:n innoittamia kokeiluja nimenomaan
yleisön ottamisesta mukaan osaksi esitystä. KRAKEN:in ensimmäisissä näytöksissä
Trygve esitti, että hänellä oli lavalla valmis show, mutta muokkasi esitystä
yleisön reaktioiden mukaan. Nykyään esitys on valmis kokonaisuus, joka tosin
vieläkin muovautuu pienillä improvisoiduilla kohtauksilla. Yleisön lukutaito
onkin pakollinen, koska artisti ottaa koko eturivin osaksi esitystä.
KRAKEN:in menestys kuulema hieman pelottaa trilogian
päätösosan, NAUTILUKSEN suhteen. Esiintyminen ja juttujen kokeilu on ollut
hauskaa, mutta jo saavutetusta suosiosta johtuen paineita tuntuu olevan. Trilogian
meriaiheiset nimet ovat syntyneet KRAKEN:in seurauksena, mutta muissa
esityksissä ei viitata vedenalaiseen maailmaan millään lailla. Wakenshaw on
huomannut, että kalojen esittäminen hauskasti on kovin hankalaa, eikä yleisö
juurikaan innostu niistä.
Haastattelu on tilanteenakin hauska, mutta Wakenshaw tuntee
silti olevansa oikeassa elämässä paljon lavapersoonaansa tylsempi tyyppi.
Ihmiset jotka viettävät hänen kanssa aikaa ja pitävät hänestä huolta
tapahtumissa yllättyvät yleensä eniten siitä muutoksesta, jonka lycra-asu ja
esiintymislava saavat miehessä aikaan.
KRAKEN:in nopea suosio yllätti taiteilijan ja suosio alkoi
ahdistaa. Balin lomalla uudelleen löytynyt jooga on jäänyt jokapäiväiseen
elämään ja antaa omaa aikaa. Wakenshaw on nykyään kokenut maailmanmies ja onneksi
hän kokee myös matkustamisen rentouttavana. Hän onkin matkustellut viimeiset
kolmisen vuotta vailla vakituista kotia. Samalla hän on voittanut suuren määrän
palkintoja ja pokaaleja ja olin jo ehtinytkin miettiä, missä hän niitä oikein
säilyttää. Tuskin sentään kantaa niitä ympäri maailmaa 30kg:n omaisuutensa
mukana. Trygve lähettää kuulemma jokaisen voittamansa pystin Uuteen-Seelantiin
äitinsä luokse, jossa ne ovat siististi esillä pienellä palkintohyllyllä. Posti
ei aina kohtele lähetyksiä kultahansikkain, joten jotain on saatettu joutua
hieman liimailemaan kasaan. Silti ne ovat kaikki esillä. Vanhemmat ovat olleet
aina kannustavia ja uskoneet hänen valintoihinsa, vaikka isä onkin joskus
ehdotellut pojalleen mainosmiehen uraa.
Wakenshaw on aiemmin työskennellyt ystäväporukan kanssa
perustetussa ’Theatre Beating’-porukassa, jonka kanssa he esiintyivät
festivaaleilla ja tekivät teatteria. He olivat hyviä tekemään esityksiä, mutta
he eivät tienneet kuinka niitä olisi tullut markkinoida. Esityksissä oli paljon
rooleja ja ne olivat vaativampia järjestettäviä kuin nykyinen pienen kaluston
esitys. Jyväskylän kaupunginteatteri on suurin yleisö jolle hän on vetänyt
kokopitkän shown ja hän odottaakin esitystä innolla.
Wakenshaw on opiskellut kunnioitetussa Ecole Philippe
Gaulier-pellekoulussa jossa opetusmetodit saattavat tuntua melko karuilta.
Opiskelijoita kannustetaan löytämään oma sisäinen palonsa esiintymiseen, mutta
ennen sen löytymistä vaaditaan usein murtumahetkiä. Wakenshaw on myös opettanut
kyseisessä koulussa, mutta oppinut sen aikana että opettaminen ei ole hänen
heiniään. Hänestä on helpompi näyttää opiskelijoille kuinka toimia sen sijaan,
että koettaisi puskea heitä löytämään menetelmän itse. Opetusmetodi on kyllä
oppilaille tuttu, ja tunneilla pyritään pitämään hauskaa.
Hauskaa on myös Wakenshaw’n yleisöllä. Lähes kaikki KRAKEN:ista
kirjoitetut arvostelut kertovat siitä, miten yleisö nauraa ja nauraa,
tietämättä itsekään mille oikein nauravat. Artistin itsensä mukaan yleisö
nauraa taikuudelle. Esityksessä vilahtaakin taikuri ja lavalla kopistelee myös
yksisarvinen hevonen, jolle tosin saattaa käydä köpelösti. Riippuu siitä, miten
yleisö katsoo lavalle tehtyä näkymätöntä maailmaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti