sunnuntai 5. heinäkuuta 2015

Charlie Chaplin: The Kid (1921)

It's not pantomime, it's comic motion"
-Mack Sennett


Pidimme työryhmän kanssa elokuvaillan ja tutustuimme fyysisen teatterin eri muotoihin. Arvoimme, kuka kirjoittaisi mistäkin elokuvasta ja sen lajista. Arpaonni tuotti minulle Charlie Chaplinin elokuvan nimeltä Chaplinin Poika. Muistan nähneeni jotain pätkiä Chaplinin mykkäelokuvista, muta nyt katsoin ensimmäistä kertaa hänen kokopitkän elokuvansa.

Aivan ensimmäisenä kiinnitin huomioni Chaplinin hahmoon. Muut elokuvassa esiintyvät ihmiset on puvustettu aikakauteen ja tapahtumapaikkaan sopiviksi. Chaplin puolestaan näyttää siltä, kuin hänet olisi vain tiputettu kaupunkiin. Häntä ei voi olla huomaamatta ja painamatta mieleensä. Chaplin loi hahmonsa kerralla. Hän halusi hahmoon kontrastia, joten hän pukeutui istuvaan takkiin ja ylisuuriin housuihin, isoihin kenkiin ja pieneen hattuun. Hahmon taustalla on köyhyys. Kodittomilla henkilöillä oli usein päällepäin siistit vaatteet, jotka paljastuivat kuitenkin tahraisiksi ja kuluneiksi. Kodittomat myös leikkasivat kenkiinsä aukkoja helpottamaan pakottavia jalkojaan. Näistä kuvitteellisista jalkasäryistä syntyi myös Tramp-hahmon kävelytyyli. 1

Elokuvan äänettömyyttä on käytetty hyväksi esitellessä uudet hahmot. Minusta oli huvittavaa, miten kohtaukseen tuleva uusi hahmo havaittiin usein vasta häneen törmätessä. Elokuvassa on paljon naivistisia piirteitä jotka katsojan täytyy ostaa voidakseen nauttia näkemästään. Esimerkiksi elokuvan yksi päähenkilöistä, kaunis nainen, pelastaa tilanteet usein vain ilmestymällä paikalle. Klovnerian tapa esittää asiat tragedian kautta oli selkein elokuvan loppupuolella olevassa kattokohtauksessa. Chaplinin adoptiopoika on päätetty viedä lastenkotiin ja Chaplin koettaa tavoittaa hänet. Hän juoksee kotitalonsa katolla poliiseja karkuun, mutta kun vastassa on jyrkkä harjakatto, hän liukastelee sen alas muutamaankin kertaan. Poliiseilla sen sijaan ei ole ongelmaa katon ylittämisessä.



Chaplin oli ollut jo pitkän tovin tilassa, jota kirjailijat kutsuisivat valkoisen paperin kammoksi. Luovuus ei vain kukkinut. Chaplin aloitti elokuvan teon vain 20 päivää esikoispoikansa kuoleman jälkeen. Elokuvan tekemiseen kului vuosi aikaa. Se oli tarkoitettu lyhytelokuvaksi, mutta siitä muodostui Chaplinin toinen yritys tehdä teatterilevitykseen soveltuva pidempi elokuva. 2 Yli tunnin mittainen ei voisi olla pelkkää komediaa, vaan sillä tulisi olla selkeä juoni. Jo elokuvan ensimmäisissä kuvissa katsojalle kerrotaankin, että elokuva tulee sisältämään naurua, mutta kenties myös kyyneliä.  Elokuvan tapahtumat sijoittuvat pieneen kaupunkiin sekä pääasiassa yhteen asuntoon. Kuvakulmat ovat koko elokuvan ajan samat, eikä kamera-ajoja ole ainuttakaan. Kuvaustehosteita on käytetty minimalisesti. Osassa kohtauksissa on tummennetut reunat, koin nämä kohtaukset jollain tapaa erityisen surullisina. Tuon ajan elokuvissa valotuksella on ollut todella suuri merkitys. Mykkäelokuvan tärkeimpiä asioita ovat hahmojen kasvot ja eritoten heidän silmänsä. Elokuvissa käytettävät valonheijastimet keksittiin sattuman kautta 1890-luvulla ja tämä mullisti elokuvien valaistuksen. 3


Kuvassa 12-vuotias Lita Grey

Chaplin ei harjoitellut kohtauksiaan etukäteen, vaan kuvasi ne suoraan. Kohaus saattoi ottaa kymmeniä otoksia, joiden aikana juonikuviokin ehti muuttua. Hän oli myös tarkka siitä, että elokuvan illuusio ei menisi pilalle, katsoja ei saanut nähdä miten erikoisehosteita oltiin käytetty. 4 Elokuvassa Chaplinin hahmo loikkii korkealle rakennusten seinille, sekä univaiheessa hänen esittämänsä enkeli lentää. Unikohtaukseen Chaplin roolitti vietteleväksi enkeliksi Lita Greyn. Vasta 12-vuotias Lita maskeerattiin näyttämään 18-vuotiaalta ja hänen roolinsa on vietellä Chaplin. 6 vuoden kuluttua Litasta tulisi Chaplinin seuraava vaimo, kun he raskauden myötä menisivät naimisiin. Naishuolet vaikuttivat Chaplinin elämään elokuvan teon aikaan muutenkin. Lapsen äitiä näytellyt Edna Purviance ratkesi kuvausten aikana juomaan niin pahasti, että hänen tilalleen etsittiin korvaajaa. Edna sai kuitenkin vietyä kuvaukset loppuun. Chaplinin silloinen vaimon haki avioeroa ja mittavia korvauksia. Chaplin päätti piilottaa elokuvan negatiivit oikeudenkäynnin ajaksi ja leikkasikin elokuvan salassa. 5

Elokuvassa on paljon yhtäläisyyksiä Chaplinin omaan elämään. Chaplin eli muutaman vuoden äitinsä sekä velipuolensa kanssa köyhille tarkoitetuissa asuntoloissa, joissa asuttiin työtä vastaan. Eläminen näissä asuntoloissa oli tarkkaan säädeltyä; naiset ja miehet asuivat eri puolilla suurta aluetta, ja perheet näkivät toisiaan vain lyhyitä aikoja kerrallaan. Asukkaat olivat kaikkein köyhintä kansanryhmää, joilla ei ollut välttämättä muuta vaihtoehtoa elämässään. Charlie sekä hänen veljensä Sydney asuivat erillään äidistään lapsille tarkoitetussa koululaitoksessa. Lapset pääsivät asumaan isänsä luokse kun poikien äiti otettiin asukkaaksi parantolaan. Asuntoloita oli ympäri Britanniaa ja olosuhteet niissä vaihtelivat suuresti. Poikien kouluna toimineessa laitoksessa lapsia rangaistiin pahanteosta lyömällä heitä kepillä tai vitsoilla.6
Ensi-iltaesityksen jälkeen Chaplin lähti kiertueelle Eurooppaan. Harmikseen hän ei ehtinyt tavata Sigmund Freudia, joka kuitenkin kirjoitti Chaplinista lyhyen analyysin. ”Hän on poikkeuksellisen yksinkertainen ja läpinäkyvä tapaus. Hän esittää aina vain itseään sellaisena, kuin hän oli ankeassa lapsuudessaan. Hän ei pääse irti häpeän tunteista jotka varjostivat hänen silloista elämäänsä.” 7



Elokuvaan tutustuminen on ollut todella mielenkiintoista. Nautin dokumenttien katsomisesta ja olinkin yllättynyt, miten hyvin mustavalkoisten mykkäelokuvien taustoista löytyy tietoa. Uskon tutustuvani tähän taidemuotoon enemmänkin, sillä elokuvien katselu on varmasti mielenkiintoista uudella keräämälläni pohjatiedolla. Haluan myös paneutua lisää elokuvissa käytettyihin äänimaailmoihin.  On erittäin mielenkiintoista havaita itsessäänkin, kuinka paljon musiikki vaikuttaa tunnetiloihin.

Lähteet:
1 Charlie Chaplin – Full length biography https://youtu.be/6-T7y5A5e7Y?t=966
2 Charlie Chaplin - The Kid : Full Documentary https://youtu.be/tO7aHZjBugg?t=51
3 Trick of the Light: Cinematography in Silent Films (1896-1927) https://youtu.be/mkdBxZsYG8I?t=1010
4 Charlie Chaplin – Full length biography https://youtu.be/6-T7y5A5e7Y?t=1428
5 Charlie Chaplin - The Kid : Full Documentary https://youtu.be/tO7aHZjBugg?t=420
6 English Workhouses http://www.workhouses.org.uk/Newington/, http://www.workhouses.org.uk/CentralLondonSD/ http://www.historyextra.com/workhouse lainattu 5.7.2015
7 Charlie Chaplin – Full length biography https://youtu.be/6-T7y5A5e7Y?t=3206



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti