It's not pantomime, it's comic motion"
-Mack Sennett
Pidimme työryhmän kanssa elokuvaillan ja tutustuimme
fyysisen teatterin eri muotoihin. Arvoimme, kuka kirjoittaisi mistäkin
elokuvasta ja sen lajista. Arpaonni tuotti minulle Charlie Chaplinin elokuvan nimeltä
Chaplinin Poika. Muistan nähneeni jotain pätkiä Chaplinin mykkäelokuvista, muta
nyt katsoin ensimmäistä kertaa hänen kokopitkän elokuvansa.
Aivan ensimmäisenä kiinnitin huomioni Chaplinin hahmoon.
Muut elokuvassa esiintyvät ihmiset on puvustettu aikakauteen ja
tapahtumapaikkaan sopiviksi. Chaplin puolestaan näyttää siltä, kuin hänet olisi
vain tiputettu kaupunkiin. Häntä ei voi olla huomaamatta ja painamatta
mieleensä. Chaplin loi hahmonsa kerralla. Hän halusi hahmoon kontrastia, joten
hän pukeutui istuvaan takkiin ja ylisuuriin housuihin, isoihin kenkiin ja
pieneen hattuun. Hahmon taustalla on köyhyys. Kodittomilla henkilöillä oli
usein päällepäin siistit vaatteet, jotka paljastuivat kuitenkin tahraisiksi ja
kuluneiksi. Kodittomat myös leikkasivat kenkiinsä aukkoja helpottamaan
pakottavia jalkojaan. Näistä kuvitteellisista jalkasäryistä syntyi myös
Tramp-hahmon kävelytyyli. 1
Elokuvan äänettömyyttä on käytetty hyväksi esitellessä uudet hahmot. Minusta oli huvittavaa, miten kohtaukseen tuleva uusi hahmo havaittiin usein vasta häneen törmätessä. Elokuvassa on paljon naivistisia piirteitä jotka katsojan täytyy ostaa voidakseen nauttia näkemästään. Esimerkiksi elokuvan yksi päähenkilöistä, kaunis nainen, pelastaa tilanteet usein vain ilmestymällä paikalle. Klovnerian tapa esittää asiat tragedian kautta oli selkein elokuvan loppupuolella olevassa kattokohtauksessa. Chaplinin adoptiopoika on päätetty viedä lastenkotiin ja Chaplin koettaa tavoittaa hänet. Hän juoksee kotitalonsa katolla poliiseja karkuun, mutta kun vastassa on jyrkkä harjakatto, hän liukastelee sen alas muutamaankin kertaan. Poliiseilla sen sijaan ei ole ongelmaa katon ylittämisessä.
Chaplin oli ollut jo pitkän tovin tilassa, jota kirjailijat
kutsuisivat valkoisen paperin kammoksi. Luovuus ei vain kukkinut. Chaplin
aloitti elokuvan teon vain 20 päivää esikoispoikansa kuoleman jälkeen. Elokuvan
tekemiseen kului vuosi aikaa. Se oli tarkoitettu lyhytelokuvaksi, mutta siitä muodostui
Chaplinin toinen yritys tehdä teatterilevitykseen soveltuva pidempi elokuva. 2
Yli tunnin mittainen ei voisi olla pelkkää komediaa, vaan sillä tulisi olla
selkeä juoni. Jo elokuvan ensimmäisissä kuvissa katsojalle kerrotaankin, että
elokuva tulee sisältämään naurua, mutta kenties myös kyyneliä. Elokuvan tapahtumat sijoittuvat pieneen
kaupunkiin sekä pääasiassa yhteen asuntoon. Kuvakulmat ovat koko elokuvan ajan
samat, eikä kamera-ajoja ole ainuttakaan. Kuvaustehosteita on käytetty
minimalisesti. Osassa kohtauksissa on tummennetut reunat, koin nämä kohtaukset
jollain tapaa erityisen surullisina. Tuon ajan elokuvissa valotuksella on ollut
todella suuri merkitys. Mykkäelokuvan tärkeimpiä asioita ovat hahmojen kasvot
ja eritoten heidän silmänsä. Elokuvissa käytettävät valonheijastimet keksittiin
sattuman kautta 1890-luvulla ja tämä mullisti elokuvien valaistuksen. 3
Kuvassa 12-vuotias Lita Grey
Chaplin ei harjoitellut kohtauksiaan etukäteen, vaan kuvasi
ne suoraan. Kohaus saattoi ottaa kymmeniä otoksia, joiden aikana juonikuviokin
ehti muuttua. Hän oli myös tarkka siitä, että elokuvan illuusio ei menisi
pilalle, katsoja ei saanut nähdä miten erikoisehosteita oltiin käytetty. 4 Elokuvassa
Chaplinin hahmo loikkii korkealle rakennusten seinille, sekä univaiheessa hänen
esittämänsä enkeli lentää. Unikohtaukseen Chaplin roolitti vietteleväksi
enkeliksi Lita Greyn. Vasta 12-vuotias Lita maskeerattiin näyttämään
18-vuotiaalta ja hänen roolinsa on vietellä Chaplin. 6 vuoden kuluttua Litasta
tulisi Chaplinin seuraava vaimo, kun he raskauden myötä menisivät naimisiin. Naishuolet
vaikuttivat Chaplinin elämään elokuvan teon aikaan muutenkin. Lapsen äitiä
näytellyt Edna Purviance ratkesi kuvausten aikana juomaan niin pahasti, että
hänen tilalleen etsittiin korvaajaa. Edna sai kuitenkin vietyä kuvaukset
loppuun. Chaplinin silloinen vaimon haki avioeroa ja mittavia korvauksia.
Chaplin päätti piilottaa elokuvan negatiivit oikeudenkäynnin ajaksi ja
leikkasikin elokuvan salassa. 5
Elokuvassa on paljon yhtäläisyyksiä Chaplinin omaan elämään.
Chaplin eli muutaman vuoden äitinsä sekä velipuolensa kanssa köyhille
tarkoitetuissa asuntoloissa, joissa asuttiin työtä vastaan. Eläminen näissä
asuntoloissa oli tarkkaan säädeltyä; naiset ja miehet asuivat eri puolilla
suurta aluetta, ja perheet näkivät toisiaan vain lyhyitä aikoja kerrallaan. Asukkaat
olivat kaikkein köyhintä kansanryhmää, joilla ei ollut välttämättä muuta
vaihtoehtoa elämässään. Charlie sekä hänen veljensä Sydney asuivat erillään
äidistään lapsille tarkoitetussa koululaitoksessa. Lapset pääsivät asumaan
isänsä luokse kun poikien äiti otettiin asukkaaksi parantolaan. Asuntoloita oli
ympäri Britanniaa ja olosuhteet niissä vaihtelivat suuresti. Poikien kouluna
toimineessa laitoksessa lapsia rangaistiin pahanteosta lyömällä heitä kepillä
tai vitsoilla.6
Ensi-iltaesityksen jälkeen Chaplin lähti kiertueelle
Eurooppaan. Harmikseen hän ei ehtinyt tavata Sigmund Freudia, joka kuitenkin
kirjoitti Chaplinista lyhyen analyysin. ”Hän on poikkeuksellisen yksinkertainen
ja läpinäkyvä tapaus. Hän esittää aina vain itseään sellaisena, kuin hän oli
ankeassa lapsuudessaan. Hän ei pääse irti häpeän tunteista jotka varjostivat
hänen silloista elämäänsä.” 7
Elokuvaan tutustuminen on ollut todella mielenkiintoista.
Nautin dokumenttien katsomisesta ja olinkin yllättynyt, miten hyvin mustavalkoisten
mykkäelokuvien taustoista löytyy tietoa. Uskon tutustuvani tähän taidemuotoon
enemmänkin, sillä elokuvien katselu on varmasti mielenkiintoista uudella keräämälläni
pohjatiedolla. Haluan myös paneutua lisää elokuvissa käytettyihin
äänimaailmoihin. On erittäin
mielenkiintoista havaita itsessäänkin, kuinka paljon musiikki vaikuttaa
tunnetiloihin.
Lähteet:
1 Charlie Chaplin – Full length biography
https://youtu.be/6-T7y5A5e7Y?t=966
2 Charlie Chaplin - The Kid : Full Documentary https://youtu.be/tO7aHZjBugg?t=51
3 Trick of the Light: Cinematography in Silent Films (1896-1927) https://youtu.be/mkdBxZsYG8I?t=1010
4 Charlie Chaplin – Full length biography https://youtu.be/6-T7y5A5e7Y?t=1428
5 Charlie Chaplin - The Kid : Full Documentary https://youtu.be/tO7aHZjBugg?t=420
6 English Workhouses http://www.workhouses.org.uk/Newington/, http://www.workhouses.org.uk/CentralLondonSD/ http://www.historyextra.com/workhouse lainattu 5.7.2015
7 Charlie Chaplin – Full length biography https://youtu.be/6-T7y5A5e7Y?t=3206
2 Charlie Chaplin - The Kid : Full Documentary https://youtu.be/tO7aHZjBugg?t=51
3 Trick of the Light: Cinematography in Silent Films (1896-1927) https://youtu.be/mkdBxZsYG8I?t=1010
4 Charlie Chaplin – Full length biography https://youtu.be/6-T7y5A5e7Y?t=1428
5 Charlie Chaplin - The Kid : Full Documentary https://youtu.be/tO7aHZjBugg?t=420
6 English Workhouses http://www.workhouses.org.uk/Newington/, http://www.workhouses.org.uk/CentralLondonSD/ http://www.historyextra.com/workhouse lainattu 5.7.2015
7 Charlie Chaplin – Full length biography https://youtu.be/6-T7y5A5e7Y?t=3206
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti